Montse Rumbau

Foto: ENSEMBLE O VOS OMNES

Foto: Salutacions i presentacions

Dissabte 8 de juliol, segon Concert de les NITS MUSICALS BRUFAGANYA. Al matí, un munt de col·laboradors comencen a preparar-ho tot dalt a St. Magí perquè quan arribi el vespre, tot estigui a punt: netejar l’església, arreglar els parterres, instal·lar les carpes, preparar il·luminació ... i mirant en tot moment el cel per veure si plourà. I sí, plou al matí pels voltants de St. Magí, però a St. Magí de moment aguanta.


En aquest segon Concert, participa el grup musical ENSEMBLE O VOS OMNES, amb el jove director, Xavier Pastrana, i el repertori és música barroca de dos autors: Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) i Giacomo Carissimi (1605-1674). La veritat és que les dates  que acompanyen a aquests compositors, molt famosos en la seva època, fan tremolar una mica. Agradarà aquesta música barroca que pertany a un temps tan reculat? Arriben els components del ENSEMBLE O VOS ONMES, els cantants i els músics, i comença el concert amb l’església plena de públic. I el temps continua aguantant, amb una lluna plena que il·lumina el cel.


I la gran sorpresa: La música que escoltem és preciosa. Una gran pantalla que està instal·lada darrere dels músics va traduint el que es canta, de manera que entens el que s’està dient. Les tres primeres obres de Marc Antoine Charpentier són religioses, la segona: “Transfige dulcissime Jesu” és una oració que transmet una espiritualitat molt profunda. Tota l’oració expressa una emoció extrema, la música és delicada, d’una gran sensibilitat i bellesa, i t’emociona perquè t’arriba molt endins.


La tercera interpretació de Charpentier és la negació de sant Pere. I s’interpreta el que va passar aquella nit. Un cantant fa de Jesús, un altre de Pere, i altres veus interpreten els altres personatges que van intervenir. Amb aquest conjunt musical, destaquen molt les veus individualment, són veus amb molta personalitat i molt diverses unes de les altres, i la veu del cantant que interpreta Pere és impressionant. I com amb l’anterior obra, la música és d’una gran delicadesa i d’una gran bellesa, alhora que es fa present el gran drama que s’hi narra.



A la segona part interpreten la Història de Jephté de Giacomo Carissimi. La història és un drama: Jephté és un jutge del poble d’Israel, i demana a Déu la seva ajuda per vèncer l’enemic, si ho aconsegueixen, li promet que la primera persona que veuran després de la victòria li oferiran com a sacrifici. I guanyen a l’enemic, i la primera persona que surt a l’encontre de Jephté és la seva única filla. La filla accepta el sacrifici, però li demana al seu pare uns mesos per viure aquest temps amb les seves amigues a les muntanyes. La història de Jephté és una història de l’Antic Testament.


Si les altres interpretacions de l’obra de Charpentier eren molt delicades i d’una sensibilitat extrema, l’obra de Carissima té una gran força, amb moments d’exaltació com l’èxit de la batalla, i moments de desesperació quan Jephté veu que ha de sacrificar la seva filla, i moments molt tristos quan la filla es lamenta del poc temps que li queda de vida. Els solistes interpreten a Jephté i a la filla, un altre solista fa de narrador dels fets, i el cor comenta el que passa.

Fotos: La viola d'arc o viola de gamba

No és aquesta música com moltes del barroc, preciosistes i molt líriques, la música de Carissimi et trasbalsa, el que t’ofereixen és una dramatització, que t’arriba i et commou. A més dels cantants hi ha un orgue i clavecí, una viola de gamba i una tiorba, un instrument del barroc que el segle XVIII va desaparèixer per deixar pas a la guitarra. Els instruments ajuden a donar encara més excel·lència a la perfecta actuació dels cantants.


En definitiva: una música preciosa, com ja hem dit al començament, inimaginable abans de començar el concert. I el públic va expressar el seu agraïment davant de tanta perfecció i bellesa, no parant d’aplaudir.

Fotos: Aquesta esglèsia té molt bones condicions acústiques.

I al sortir: un xàfec impressionant. Sort que alguns de l’organització, a la mitja part, tot i que hi havia lluna plena, van saber que plouria, i van acostar les carpes a prop de l’església. Hem de dir que entre els organitzadors, hi ha algun pagès, i aquests mai fallen a l’hora de pronosticar el temps. Així que, sota les carpes i veient com queia l’aigua, vam poder menjar la xocolata desfeta amb coca i pa torrat que mai falta al final d’aquests concerts.


Fotos: Feia un bon ram.

Si alguna cosa caracteritza aquestes Nits Musicals de la Brufaganya, és l’alta qualitat de tots ells. I també el lloc tan especial que és la serra de la Brufaganya. Aquesta nit, a més de les olors de la ginesta, romaní i altres plantes, i amb el bosc que tenim a tocar, hem pogut sentir també l’olor de terra mullada.

Foto: Una tiorba, un instrument del barroc que el segle XVIII

Fotos: Molt públic

Fotos: Autoritats locals, Consell i Diputació.

                      Pròxim concert:

                       12 d’agost

Orquestra de Cambra de Granollers