
La vila ahir a la tarda. Santa Coloma de Queralt. Baixa Segarra.
14 de març 2023




Tal dia com avui de 1978, Agustín Rueda Sierra, jove anarquista i antifranquista, membre de la Coordinadora de Presos Españoles en Lucha (COPEL), va morir a l’edat de 25 anys, estant reclús a la presó de Carabanchel, a conseqüència de les tortures que va rebre per part dels funcionaris de presons, per un intent de fuga. Com a conseqüència de la seva mort, el director del centre penitenciari, Eduardo José Cantos Rueda, va ser cessat i processat, per la sentència del cas que es va dictar l’any 1988.
6,5° a dos quarts de vuit del matí. 54% d’humitat relativa. Cel sense núvols i escombrat per la ventegada que ha tornat sense ser requerida. No pujarà tant el termòmetre, quina sort.
Avui és Santa Florentina. Per molts anys. .
“Hi ha estalvis que foraden les estovalles.”
Bon dia
Santa Coloma de Queralt
La Segarra
República, ocupada, de Catalunya
“No t’han parit per a dormir:
et pariren per a vetllar
en la llarga nit del teu poble”.
Vicent Andrés Estellés
“Cada dia hauríem de sentir una mica de música, llegir una bona poesia, contemplar un quadre bell i si és possible, dir algunes paraules assenyades.”
Johann Wolfgang von Goethe

Vés-te’n cada dia al llit sabent una cosa més –o vés-hi amb qui la sàpiga–

“Vista la configuració de la constitució present, i dels estatuts d’autonomia atorgats, per a nosaltres l’arma decisiva és la de l’ensenyament. Més que no cap altra.”
Ramon Barnils
Avui 22 anys de la seva mort

des de la font de la badia avui al matí
santa coloma de queralt
la segarra
març 2023.

Acabarem algun dia, potser demà,
amb les paraules inútils i boniques,
el dring de la porcellana fina
i les marionetes de foscos colors.
I ensenyarem als fills, parits sense dolor,
el com i el perquè de cada cosa,
i els baixarem al carrer sense temor
i jugaran a construir pobles.
I tocaran la terra
i la faran seva i de tots,
i escriuran, amb nous mots,
noves lleis, història i vida.
També vindrà un vaixell de vela àgil,
esquivant tempestes i roques altives,
i s’endurà tot l’or de la terra, mites i falsos déus,
i ens deixarà quieta la mar i una barca petita.
Amb ella anirem a saludar els pobles,
a l’espatlla un sarró amb eines i amb llibres,
als ulls un esclat d’alegria,
i l’esperança en els homes i en els dies.
HOME AMB ESPERANÇA
Joaquim Horta i Massanès

la posta
santa coloma de queralt
la segarra
març 2020

Gaziel
“Jo crec que vaig nèixer escriptor. Si la sort m’hagués afavorit, penso que hauria pogut escriure obres importants, potser alguna gran obra – novel·la, assaig, teatre, història.”
“Fins ara, en plenes vellors, no m’havia estat concedit de satisfer el desig més gran de la meva vida, amagat dintre meu des de la mateixa infantesa, sempre contrariat i decebut. El desig de poder escriure en català, plenament, sense destorbs ni noses.
Així és que jo ara em considero un home sortós i em sento feliç. Puc dir, ben sincerament, que totes les amargors del viure, que per a mi no han pas estat xiques ni poques, les tinc per benvingudes i fins les trobo adients, donat que m’han conduït en aquesta gran dolçor que actualment m’amara. Un nàufrag que pot retornar a la pàtria, ja ha deixat de ser-ho, perquè el seu gaudi és extrem, fins com mai no l’han pogut sentir els qui no se’n mogueren.
És aquell gaudi inefable, superior a tots, que va fruir Ulisses.”
Meditacions en el desert
Gaziel

goita!

boira a ls fondos
santa coloma de queralt
la segarra
març 2022

Bertha Wegman
L’any 1882 va tornar a Copenhaguen, ciutat en què ja era famosa per les seves obres exposades al Palau de Charlottenborg des de 1873. Un retrat de la seva germana rebria la Medalla Thorvaldsen (Thorvaldsen Medaillen) l’any 1883. Quatre anys més tard Wegmann es va convertir en la primera dona a tenir un lloc a la Reial Acadèmia de Belles arts de Dinamarca i des d’aquest any fins a 1907 va ser membre de la Tegne- og Kunstindustriskolen for Kvinder (“Escola Industrial de Dibuix i Art per a Dones). Va continuar les seves exposicions a nivell internacional i va representar a Dinamarca en diverses fires mundials, entre les quals s’inclou l’Exposició Universal de Chicago de 1893. L’any 1892, Wegmann es va convertir en la primera dona a rebre la medalla danesa Enginy et Arti.


camins
sant gallard
la segarra
març 2020

Trobareu aquesta tassa a CAL SUGRAÑES, al carrer Major, 4 de Santa Coloma de Queralt.
preu: 3€

Ramon Barnils, avui 22 anys de la seva mort
“Al llarg de tota la seva vida es va posicionar públicament a favor de la independència dels Països Catalans. La seva posició en programes televisius on compartia tertúlia amb personatges més moderats i, fins i tot contraris a qualsevol mostra de catalanisme, era radical i contundent. El 13 d’abril de 1987 va escriure un article a la revista Cambio 16, “en castellà perquè fos intel·ligible fora de Catalunya” que sota el títol “Con calma, seguridad y tiempo” descrivia el canvi social en l’acceptació del principi que “si Catalunya és una nació, aleshores li correspon la independència”. Per aquest article, Barnils va rebre el premi Jaume Casanovas de periodisme.
“A la ràdio va desenvolupar la tasca que el va fer més popular entre el gran públic. El 1977 participà a Ràdio 4 fent crítica literària. Va ser a Catalunya Ràdio des del naixement de l’emissora i en programes de gran audiència que van marcar una època radiofònica: El lloro, el moro, el mico i el senyor de Puerto Rico i El mínim esforç, que presentava al costat de Quim Monzó i Jordi Vendrell (La Mercantil Radiofònica). Amb Monzó i Sergi Pàmies van presentar el programa Albània a Catalunya Ràdio, dedicat a la paròdia de retransmissions, debats i reportatges. També va ser a les tertúlies d’actualitat política L’orquestra i Postres de músic i, ocasionalment, a L’internauta.”

ahir
santa coloma de queralt
la segarra
març 2023

Allò que deim se sent, allò que feim és observat. Els arbres, els animals, els núvols, el mar ens miren i si feim coses que no van del costat de la vida, en faran pagar un preu ben alt, no ho sabies?
Biel Mesquida
Closca de lletra CCCLXI

i la lluna, avui
santa coloma de queralt
la segarra
març 2023
“… Però també moren les paraules totes soles, que passen sovint per una primera fase d’oblit progressiu i acaben finalment com una espècie de romanalla incomprensible del passat”.
Antoni Dalmau rodamots.cat

“No vivim en un país, vivim en una llengua. Una pàtria és això, i res pus”
Biel Mesquida, Closca de lletra. VilaWeb
.
tustarrada
I vaig caminant
enmig d’una ciutat
ben adormida,
que respira i respira…
Visc, endins meu,
l’abandó d’una ànima
viva i grisa,
que respira i respira…
Ja sé que et tinc present
en el pas del temps
i d’aquest mateix dia,
que respira i respira…
L’alè d’un calfred sec,
que va esgotant els seus últims instants
d’amor cec,
que m’has donat, que t’he donat…
Que ens hem donat…
Que vull tastar un tros del teu temps
amb tu… Tu ho saps!
Que vull tastar un tros del teu temps
amb tu… Tu ho saps!
I anar-hi anant,
tot caminant,
ja lliure del teu desig,
jo vaig marxant,
ja vaig tornant,
del teu encís i del teu encant.
I anar-hi anant,
tot caminant…
Tot caminant i oblidant
el que de tu m’agrada tant,
del que, tot sovint, et xiuxiuejava abans…
Que vull tastar un tros del teu temps
amb tu… Tu ho saps!
Que vull tastar un tros del teu temps
amb tu… Tu ho saps!
Que vull tastar un tros del teu temps… Tu ho saps!

Tuti: adunació, conduïda, inundació.


Un premi pels Amics de Sant Magí
Maria Teresa Forné, presidenta dels Amics de Sant Magí, rep el XII premi Sikarra de mans de la presidenta de l’Espitllera Fòrum d’Estudis Segarrencs Un

Bon dia 20 de març 2023
foto: tribus de la segarra Conesa avui al matí. A la Baixa Segarra 20 de març 2023 “Després de l’intent d’espanyolitzar La Mancomunitat i buidar-la

Bon dia 19 de març 2023
foto: tribus de la segarra Guialmons, Les Piles, a la Baixa Segarra 19 de març 2023 Tal dia com avui de 1882 posen la primera

Bon dia 18 de març 2023
foto: tribus de la segarra Encara els ametllers. Santa Coloma de Queralt. A la Baixa Segarra 18 de març 2023 Tal dia com avui de

L’ametller
Marta Ruescas L’ametller Fa pocs dies vaig sortir

Bon dia 17 de març 2023
foto: tribus de la segarra Guialmons, avui al matí. Les Piles. A la Baixa Segarra. 17 de març 2023 Un dia com avui de 2001,
