l’Hospital de Sta. Coloma el 1912 -J. Salvany - Arxiu ACBS-

ELS FILLS DE PARES INCÒGNITS A SANTA COLOMA DE QUERALT ENTRE ELS ANYS 1600 I 1923.

Consultant els llibres parroquials de baptismes de Santa Coloma de Queralt ens hem trobat de tant en tant amb algun nadó què els rectors registraven com a fill de pares incògnits. Es tractava d’infants dels quals no es coneixien els pares, donat que aquests els havien abandonat a la seva sort.
Avui hem decidit parlar d’aquests nens expòsits, i és per això que en aquest article ens hem centrat a recollir i donar tota la informació que ens han proporcionat els rectors a l’hora d’inscriure’ls. Així doncs, hem aplegat aquests nadons en una llista tot abastant un període de gairebé 325 anys. N’hem trobat un total de 85, entre els quals 50 eren nens i 35 eren nenes (1).
Els rectors a l’hora d’inscriure’ls, ho feien constar així: “los pares del qual son incerts ni se sap qui son“, “los pares del qual se ignoren“, “un fill del qual no set trobat pare ni mare” “no se saben els pares” i el més corrent com ja hem dit era de “fill o filla de pares incògnits” o senzillament “Incògnit” o “Incògnita”. Encara hi ha d’altres formes d’anomenar aquests infants, donat que també se’ls titllava de “fills de ventura” o “venturers” o de “bords” o “bordets”; també deien que batejaven un “secret cos” o “un fill de secret” o un expòsit” (2). A vegades ho posaven en llatí…”Cujus Parentes Ignorantur“… i encara una altra denominació era la de “fill del Hospital“, que potser era específica de Santa Coloma, perquè la majoria d’infants eren abandonats a la porta de l’Hospital de Santa Magdalena.
Hi ha un cas en el qual es fa constar el nom de la mare; en un altre cas, la mare els és coneguda doncs pareix al mateix hospital, però curiosament no fan constar cap nom ni cognom a l’hora de fer la inscripció… i encara hi ha un altre cas que diu així…”segun datos recibidos desean que lleve por apellido del paterno Laposa, y por materno Castells.

Què més podríem dir d’aquests fills de pares incògnits? Doncs poca cosa més, donat que els rectors no ens proporcionen gaire informació. El que sí que fan constar sempre, és on són trobats aquests nounats. Com hem dit més amunt, la gran majoria són trobats a la porta de l’Hospital (constantment trobem anotat, “fou aportat al hospital“) tret d’alguns casos que tot seguit us comentem: en dues ocasions són trobats a l’església, un a la porta d’entrada i l’altre davant de l’altar del Sagrat Cor de Jesús. En dues ocasions més són trobats a la porta del Mas d’en Briàs i també als “Arrabals“, un en una certa casa de la qual no se’ns diu el nom, i l’altre en un estable del mateix carrer.
El lloc escollit per abandonar aquests infants segurament era triat pels pares perquè sabien o esperaven que fossin atesos convenientment. Els pocs casos en què els petits eren abandonats en cases particulars, ens fa pensar que els pares possiblement havien escollit aquestes famílies perquè eren considerades benestants i esperaven que allí fossin acollits i estimats de forma convenient.
Una altra dada que algun cop fan constar els rectors és l’edat dels nens, quan ho anoten diuen boi sempre que el nadó té un dia o que en té pocs, “nat al pareixer el mateix dia”. Aquesta potser era la tònica general, encara que no ho podem assegurar.
Algun cop els rectors també ens diuen que al nou-nat l’havien abandonat de nit. Aquí sí que podríem posar les mans al foc i assegurar que la gran majoria devien ser abandonats a la fosca de la nit.
I ara aquí, ens permetem de fer un incís pel que fa a les circumstàncies de l’abandó d’aquests petits, ja que creiem copsar l’interès dels pares o de la família perquè l’infant sobrevisqués, per això el deixaven en un lloc públic on pogués ser trobat fàcilment i per tal d’assegurar-li la seva supervivència, el devien exposar a la intempèrie convenientment embolicat amb alguna manta o roba dins de cistells o cossis per tal de protegir-lo de les inclemències de temps. De fet, això és una suposició nostra donat que no en tenim cap constància, però sí que hi ha precedents en alguns hospitals com per exemple el de la Santa Creu de Barcelona, i és això el que ens fa pensar que a Santa Coloma no devia ser pas gaire diferent.

EL BATEIG DELS INFANTS


Quan l’infant era trobat, de seguida havia de ser batejat per així deslliurar-lo del Pecat Original, per tal motiu molts ja eren batejats al mateix Hospital o algun cop a l’església parroquial, encara que per fer-ho, primer s’havien d’assabentar de si el nen ja n’estava de batejat. Sembla que alguns infants eren abandonats junt amb algun document que acreditava si era batejat, doncs així ho intuïm donat que el rector a vegades fa constar: “fou aportat sense certificatoria de baptisme” o “fou aportat sense albará de baptisme” i també “no haver portat relació”.
En algun cas ho fan constar així: “expressant no ser batejada”, sense cap indicació més.
A vegades parlen del “conductor”, “assegurant lo conductor que no era batejada”. Qui és aquest personatge? Quina funció desenvolupava en tot aquest afer? Es refereix, potser a la persona encarregada per la família per abandonar el nadó? Algun familiar o una mena d’intermediari? No ho sabem.
En el cas que el rector no sabés si realment el nadó havia estat batejat, doncs el tornava a batejar “ab conditio si non es babtizatus” (baptizatus).

QUINES PODIEN SER LES CAUSES DE L’ABANDONAMENT?


És obligat de fer-nos aquesta pregunta. Per què una mare abandona el seu fill en néixer?. S’hi veu obligada per les circumstàncies econòmiques i socials que l’envolten? Per tal de respondre aquestes preguntes ens hem d’arriscar a fer algunes suposicions.
Primer de tot cal que ens preguntem si sempre era la mare en primera persona la que abandonava el fill, també podia ser el pare, o qui sap si algun dels seus avis?
Possiblement, la causa principal de l’abandó fou la misèria o la por de no poder alimentar prou bé al seu fill. També podríem pensar que potser era una mare soltera o molt jove, o que potser estava malalta, o fins i tot podia ser una vídua. Potser la mare tenia família nombrosa i no es veia capaç d’alimentar una boca més o potser no tenia prou llet… o el pare era casat.
És clar que també podria ser un fill no desitjat fruit d’un embaràs accidental o a causa d’una violació. I encara se’ns acut una altra possibilitat: podria ser el fill d’una dona prostituïda? Les causes de l’abandó, doncs, podien ser múltiples.

QUÈ PASSAVA AMB ELS FILLS DELS PARES INCÒGNITS?

Ens agradaria respondre aquesta pregunta amb racionalitat, però no ho podem fer sense caure en el terreny relliscós de les suposicions. Amb tot, però, potser ens podríem arriscar una mica a reconstruir les històries més o menys coherents de tots aquests nadons abandonats.
En primer lloc, el que s’acostumava a fer (ja ho hem dit abans) era batejar el nadó i tot seguit buscar-li una dona lactant o una dida que li pogués donar el pit o que li fes de mare. En alguna ocasió, el nadó era acollit per una dona a la qual se li havia mort recentment el seu fill, en aquests casos creiem que en realitat es tractava d’una adopció.
Pensem, però que en la majoria dels casos havien de recórrer a una dida remunerada, de les que en deien dides mercenàries, i si aquest fos el cas, ens preguntem de nou, qui es feia càrrec de les despeses d’aquesta dida de lloguer?
S’havia de trobar una persona o entitat que es responsabilitzés i que es fes càrrec del petit o fins i tot que el pogués adoptar. En el primer cas, seria algun dels padrins? I en el segon cas seria la Universitat local? O potser seria l’Església? Qui sap!
Els padrins podien acollir i fins i tot tutelar o afillar el seu fillol, ja que en realitat feien de segons pares ja que que els pares autèntics eren absents. I pel que fa a la Universitat o l’Església, no sabem quin paper hi desenvolupaven en aquest afer.
I encara cal que considerem una altra qüestió, la qual des de bon començament que ja ens balla pel cap. Quants d’aquests nens van sobreviure al seu abandó?
Hem de pensar que fins al segle XIX la taxa de mortalitat infantil era molt elevada, causada pel que en diuen les causes exògenes que eren infeccions principalment de caràcter gastrointestinal i respiratori, ambdues molt relacionades amb les pèssimes condicions higièniques i ambientals que envoltaven el part.
Per tant, cal pensar que un nen expòsit deixat de la mà de Déu encara devia tenir més factors en la seva contra donades les diverses mancances que devia patir. Així doncs, vistes les circumstàncies al·ludides anteriorment, pensem que l’esperança de vida d’aquests petits era ben minsa.
I encara ens resta de fer, o de fer-nos una última pregunta.
Què passava si el petit sobrevivia, però no era adoptat per ningú?
I sí, ara sí que potser les institucions que abans hem al·ludit, com la Universitat o l’Església es veien obligades a intervenir-hi i intercedir perquè el nadó fos ingressat en alguna institució benèfica com podria ser l’Hospital de la Santa Creu de Barcelona el qual s’encarregava ja des de començaments del segle XV a passar a buscar els nens expòsits de tot Catalunya. També cal que fem esment de les entitats que hi havia a Tarragona i que es dedicaven a aquest mateix menester i que per raó de proximitat potser hi acollien algun infant colomí, com era la Casa o Hospital dels Infants Orfes que fou fundada el 1370, la Casa de Beneficència creada el segle XIV i més modernament La Casa de la Rueda que es va obrir l’any 1843.
Després d’aquesta introducció inicial us passo la llista de
tots els fills incògnits que hem trobat entre els anys 1600 i 1923.
En primer lloc, posarem l’any i tot seguit els noms designats a cada infant i a continuació els noms de cada padrí.
Som-hi doncs:

1604

Francech, Joseph

Padrins (Pd.)

Joseph Mur, escrivent

Elisabeth Vallmanya

1605

Anna

Pd.

Vicens Mongraula, apotecari

Anna Capdevila

1609

Pere

Pd.

Pere Sala, mercader

Isabet, Joana Mercera, vídua

1612

Francesch, Vicens

Pd.

Francesc Recasens, mercader

Esperansa Sala

1612

Maria Joana

Anthoni Mas, pagès

Elisabeth Vallbona de Guilmons

1617

Eugenia

Pd.

Thomas Rosanch, pagès

Eugenia Paumarina

1618

Cosma, Damià, Anthoni

Pd.

Anthoni Vilar, calceter

Catharina Ginera

1620

Pere, Vicens

Pd.

Vicens Mongraula, apotecari

Elisabet Martina

1624

Maria, Coloma

Pd.

Andreu Ferrer, mercader

Maria Cugula

1627

Onofre, Joseph

Pd.

Mathia Mur, peraire

Catharina Ferrera

1627

Joan, Joseph

Pd.

Joan Gasio, peraire

Elisabeth Llorens

1631

Hiacinto, Carlos

Pd.

Hiacinto Franquesa, fuster

Marianna Rocha

1632

Margarida, Agnes

Pd.

Pere Rocha, peraire

Margarida Talavera

1632

Joseph, Joan

Pd.

Joseph Massaguer, cirurgià

Hieronima Vilaltell

1632

Pd.

Maria, Magdalena

Pd.

Lluis Rabassa

Joana Franquesa

1634

Maria, Agnes

Pd.

Jaume Vilar, calceter

Agnes Busqueta

1634

Maria, Coloma

Pd.

Joan Vilanova, peraire

Maria Bertran

1635

Maria, Agnes

Pd.

Hiacinto Talavera, fuster

Maria Vilara

1638

Catharina

Pd.

Joan Robio, fuster

Catharina Mongraula

Vidal, Joan

1639

Joseph, Jaume

Pd.

Jaume Vilar, calceter

Estefhania Massaguer

1640

Catharina, Francischa, Coloma

Pd.

Joan Franquesa, teixidor de llana

Catharina Mongraula

1640

Maria, Anna

Pd.

Joan Franquesa, teixidor de llana

Anna Maria Roca

1641

Pere, Lluis

Pd.

Pere Roca, peraire

Margarida Gavarrona

1642

Pere, Magi, Fructuos

Pd.

Pere Novella, calceter

Coloma Mestre

Foto: FLICKR/LANCE NEILSON

1642

Joseph, Francesh

Pd.

Francesch Brianso, calceter

Maria Vilar

1643

Joan

Pd.

Joan Brianso, corder

Maria Mestre, vídua

1644

Maria, Catharina, Coloma

Pd.

Lluis Gavarro, sastre

Catharina Roseta

1644

Ramon, Joan

Pd.

Ramon Roset, apotecari

Susanna Gavarrona

1644

Ramon

Pd.

Ramon Roset, apotecari

Susanna Gavarro

1650

Domingo, Ventura, Francesch

Pd.

Francesch Verdera, adroguer

Magdalena Jover

1653

Mariano, Joseph

Pd.

Ramon Roset, apotecari

Margarida Busquet

1654

Maria, Dorotea, Catharina

En aquest cas, a més de constar com incògnita, també posen els noms dels pares, (es tracta d’una possible adopció?).

El pare era Francesh Veciana i la mare Elisabet.

Pd.

Jaume Roset, fadrí, apotecari

Mariangela Matia

1658

Simo, Francesh

Pd.

Simo Llorens

Francischa Rocha

1658

Coloma, Geltrudis

Pd.

Joan Recasens

Geltrudis Vetiana

1660

Serafina, Theresa, Bonaventura

Pd.

Jaume Roca, peraire i abaixador

Theresa Roca, era la seva muller

1660

Magi, Joseph, Francesch

Pd.

Magi Vinyals

Angela Esplugues

1661

Pere, Pau, Joseph

Pd.

Pau Marti, pagès

Margarida Busqueta

1662

Francesch, Ramon, Magi

Pd.

Francesch Franquesa, teixidor de llana

Catharina Roset

1664

Ramon, Raume, Hieroni

Pd.

Jaume Bonet, sastre

Hieronima Ferrer, vídua

1665

Magina, Coloma, Maria

Pd.

Joan Recasens, negociant

Magina Vidal

1667

Vicens, Magi, Nofre

Pd.

Magi Fabre

Victoria Santacana

1667

Joan, Simon, Ramon

Pd.

Joan ?

Catharina Rabel

1667

Catharina, Coloma, Anna

Pd.

Joan Blavia, teixidor

Catherina Roset

1672

Joseph, Joan, Agusti

Pd.

Joan Novella, estudiant

Elena Arnavada

1684

Magi, Joan, Joseph

Pd.

Jaume Calvet, estudiant

Cecilia Conillera

1688

Joseph, Anthoni

Pd.

Francesch Gassol

Coloma Roseta

1689

Gaietano, Joseph, Francisco

Pd.

Joseph Roset

Agna Maria Conillera

1705

Pere, Ventura, Miquel

Pd.

Pere Compte

Maria Compte

 

1750

Magi, Manuel, Esteva

Pd.

Magi Giribert, escolà

Rosa Turullo

1752

Raimunda, Josepha, Antonia

Ramon de Cugul

Josepha Marti

1754

Antonia, Raimunda, Coloma

Pd.

Miquel Uguét, espardenyer

Antonia Orriach

1755

Raimunda, Coloma, Magina

Pd.

Thomas Alzina, sabater

Raimunda Almenara

1755

Pere, Joan, Bonaventura

Pd.

Joan Novella, escultor

Magina Novella, era la seva muller

1758

Coloma, Agna, Maria

Pd.

Jacintho Morià, pagès

Coloma Novella

1766

Josepha, Francischa, Coloma

Pd.

Francisco Miquel, negociant

Josepha Espoy i Fragá

1766

Francischa, Raymunda, Coloma

Pd.

Francisco Espoy i Fragá, estudiant

Raymunda Sol

1785

Ventura, Apollonia, Scolastica

Pd.

Isidoro Hernandes, escolà

Josepha Novella

1785

Rosa, Maria, Coloma

Pd.

Joseph Corbella, pagès

Rosa Corbella Pique

1785

Rosa, Coloma, Eulalia

Pd.

Jaume Novella, pagès

Rosa Phalip

1785

Magi, Bonaventura, Thomas

Pd.

Magi Novella, pagès

Josepha Novella,era la seva esposa

1786

Maria, Paula, Coloma

Pd.

Pau Soler, teixidor de lli

Maria Soler

1791

Jacinto, Miquel, Pera

Pd.

Jacinto Moria, pagès

Maria Paula Sanahuja i Moira

1794

Anton, Magi, Francesh

Pd.

Anton Novellas, sastre

Maria Calvet i Murtra

@unsplash. catalunyapress.cat

1809

Coloma, Theresa, Raimunda

Pd.

Theresa Blancha, vídua

1819

Antonia, Maria, Coloma

Pd.

Antonia Muriá

1819

Antonia, Rosa, Maria

Pd.

Antonia Muriá

1824

Magi, Joan, Joseph

Pd.

Magi Palomas, pagès

1828

Ramon, Francischo, Joseph

Pd.

Antonia Muriá

1829

Joan, Francisco, Joseph

Pd.

Antonia Muriá, vídua

1830

Anton, Francisco, Joan

Pd.

Antonia Muriá

1833

Joan, Francisco, Joseph

Pd.

Antonia Muriá, infermera de l’hospital

1833

Raymunda, Antonia, Coloma

Pd.

Raymunda Moriá i Brufau

1834

Pd.

Joan, Francisco, Joseph

Pd.

Antonia Muriá, infermera de l’hospital

1840

Sebastia, Francesch, Isidro

Pd.

Coloma Soler d’Aguiló

1844

Joan, Magi, Isidro

Pd.

Antonia Muria i Carabassa , vídua hospitalera

1847

Anton, Pau, Joan

Pd.

Antonia Carabassa, hospitalera

1848

Roch, Dionis, Joseph

Pd.

Coloma de Tomas Morera, espardenyer

1852

Rosa, Coloma, Francisca

Pd.

Jaume Novella

Francisca Jordana

1853

Magdalena, Josepa, Filomena

Pd.

Josepa Bosch muller de Joseph Gual

1857

Francisca, Magina, Filomena

Pd.

Jose Uberni de Bellprat

Francisca Soler, vídua

1857

Francisca, Magina, Filomena

Pd.

Jose Uberni de Bellprat

Francisca Soler, vídua

1881

Juan, José, Luis

Pd.

Juan Ferrer, fabricant

Josefa Esplugas de Ferrer

1888

Hermenegildo, José, Juan

Pd.

Leandro Figarol, escribà públic

Antonia Riba de Tomas

1902

Josefa, Juana, Luisa

Pd.

Teresa Breu i Doseran

1912

Ramon, José, Bienvenido

En aquest cas es fa constar el nom de la mare, que era Pilar Civit Duch

Pd.

Teresa Duch Briansó

1919

Domingo, Prudencio, Miquel

Pd.

Gregorio Domingo Esteve, era el jutge municipal

Rosa Mas Padro

Hospital de Sta. Coloma el 1912 -J. Salvany - Arxiu ACBS-

(1) Ens estranya aquesta dada sobre la incidència més gran en l’abandó dels nens respecte a les nenes, ja que generalment era més valorat un nen que una nena, donat que un nen pot perpetuar el cognom familiar i una nena no. I un nen també se’l valorava molt pel seu treball en l’ajuda de l’activitat agrícola i ramadera; aquests infants ja de ben petits eren emprats per a les diverses feines pròpies de la pagesia i com hem dit abans de la ramaderia, ja que tan aviat podien fer de pastors, rabadans o bovers com ajudar a batre a l’era, eixarcolar, etc. i per aquests motius eren molt importants per al desenvolupament de l’economia familiar. No voldríem ara discriminar les noies en enfront dels nois, perquè elles també havien de treballar ja des de ben petites, en activitats més aviat domèstiques, com ara rentar la roba, cosir, cuidar la canalla, l’hort… i encara menys també s’ocupaven i tenien cura del bestiar casolà (les gallines, el porc, els conills…) i poc o molt també ajudaven en la batuda a l’era o a eixarcolar.
Un factor que influïa negativament en el concepte i valoració que es tenia de les noies envers els nois, es reflectia en el moment del desposori; quan hi havia l’enllaç matrimonial, la noia havia d’aportar a més de l’aixovar, el dot corresponent, la qual cosa sovint suposava una càrrega per a la seva família. La família del noi, en canvi, només aportava l’escreix que era una compensació voluntària que representava un percentatge que repercutia sobre el dot aportat per ella (podia ser una quarta part, un terç o la meitat de la quantitat dotal, encara que generalment es tractava d’una quantitat petita). En realitat l’escreix, era una gratificació a la dona per haver conservat la seva virginitat. Per tant, sempre que hi havia un casament hi havia un cert desequilibri i una certa discriminació envers les dues famílies, clarament favorable a la família del noi.
Ara bé, si busquéssim el moll de l’os d’aquesta qüestió (vull dir, al diferent valor atribuït entre els dos sexes) ens hauríem de remuntar a molts anys enrere i veuríem que per raons històriques, culturals i religioses a la dona sempre se l’ha infravalorat i sempre s’han atribuït als homes uns valors superiors. Diguem-ho clarament, estem parlant d’una societat patriarcal o masclista que encara avui dia està dominada pels homes i situa les dones en un nivell inferior.

(2) El nom d’expòsit o expòsita sembla ser més recent, ja que no el comencem a trobar fins a l’any 1828. El mot expòsit ve del llatí expositus que vol dir exposat, perquè que a l’infant se l’exposava públicament.

Notes. Des de l’any 1837 que els rectors ja anoten els cognoms materns.

A partir de l’any 1856, els rectors ja comencen a fer les inscripcions baptismals en castellà..

Josep Ballabriga Clarasó

Octubre 2023