ELS FILLS DE PARES INCÒGNITS A SANTA COLOMA DE QUERALT ENTRE ELS ANYS 1600 I 1923.
Consultant els llibres parroquials de baptismes de Santa Coloma de Queralt ens hem trobat de tant en tant amb algun nadó què els rectors registraven com a fill de pares incògnits. Es tractava d’infants dels quals no es coneixien els pares, donat que aquests els havien abandonat a la seva sort.
Avui hem decidit parlar d’aquests nens expòsits, i és per això que en aquest article ens hem centrat a recollir i donar tota la informació que ens han proporcionat els rectors a l’hora d’inscriure’ls. Així doncs, hem aplegat aquests nadons en una llista tot abastant un període de gairebé 325 anys. N’hem trobat un total de 85, entre els quals 50 eren nens i 35 eren nenes (1).
Els rectors a l’hora d’inscriure’ls, ho feien constar així: “los pares del qual son incerts ni se sap qui son“, “los pares del qual se ignoren“, “un fill del qual no set trobat pare ni mare” “no se saben els pares” i el més corrent com ja hem dit era de “fill o filla de pares incògnits” o senzillament “Incògnit” o “Incògnita”. Encara hi ha d’altres formes d’anomenar aquests infants, donat que també se’ls titllava de “fills de ventura” o “venturers” o de “bords” o “bordets”; també deien que batejaven un “secret cos” o “un fill de secret” o un expòsit” (2). A vegades ho posaven en llatí…”Cujus Parentes Ignorantur“… i encara una altra denominació era la de “fill del Hospital“, que potser era específica de Santa Coloma, perquè la majoria d’infants eren abandonats a la porta de l’Hospital de Santa Magdalena.
Hi ha un cas en el qual es fa constar el nom de la mare; en un altre cas, la mare els és coneguda doncs pareix al mateix hospital, però curiosament no fan constar cap nom ni cognom a l’hora de fer la inscripció… i encara hi ha un altre cas que diu així…”segun datos recibidos desean que lleve por apellido del paterno Laposa, y por materno Castells“.
Què més podríem dir d’aquests fills de pares incògnits? Doncs poca cosa més, donat que els rectors no ens proporcionen gaire informació. El que sí que fan constar sempre, és on són trobats aquests nounats. Com hem dit més amunt, la gran majoria són trobats a la porta de l’Hospital (constantment trobem anotat, “fou aportat al hospital“) tret d’alguns casos que tot seguit us comentem: en dues ocasions són trobats a l’església, un a la porta d’entrada i l’altre davant de l’altar del Sagrat Cor de Jesús. En dues ocasions més són trobats a la porta del Mas d’en Briàs i també als “Arrabals“, un en una certa casa de la qual no se’ns diu el nom, i l’altre en un estable del mateix carrer.
El lloc escollit per abandonar aquests infants segurament era triat pels pares perquè sabien o esperaven que fossin atesos convenientment. Els pocs casos en què els petits eren abandonats en cases particulars, ens fa pensar que els pares possiblement havien escollit aquestes famílies perquè eren considerades benestants i esperaven que allí fossin acollits i estimats de forma convenient.
Una altra dada que algun cop fan constar els rectors és l’edat dels nens, quan ho anoten diuen boi sempre que el nadó té un dia o que en té pocs, “nat al pareixer el mateix dia”. Aquesta potser era la tònica general, encara que no ho podem assegurar.
Algun cop els rectors també ens diuen que al nou-nat l’havien abandonat de nit. Aquí sí que podríem posar les mans al foc i assegurar que la gran majoria devien ser abandonats a la fosca de la nit.
I ara aquí, ens permetem de fer un incís pel que fa a les circumstàncies de l’abandó d’aquests petits, ja que creiem copsar l’interès dels pares o de la família perquè l’infant sobrevisqués, per això el deixaven en un lloc públic on pogués ser trobat fàcilment i per tal d’assegurar-li la seva supervivència, el devien exposar a la intempèrie convenientment embolicat amb alguna manta o roba dins de cistells o cossis per tal de protegir-lo de les inclemències de temps. De fet, això és una suposició nostra donat que no en tenim cap constància, però sí que hi ha precedents en alguns hospitals com per exemple el de la Santa Creu de Barcelona, i és això el que ens fa pensar que a Santa Coloma no devia ser pas gaire diferent.
EL BATEIG DELS INFANTS
Quan l’infant era trobat, de seguida havia de ser batejat per així deslliurar-lo del Pecat Original, per tal motiu molts ja eren batejats al mateix Hospital o algun cop a l’església parroquial, encara que per fer-ho, primer s’havien d’assabentar de si el nen ja n’estava de batejat. Sembla que alguns infants eren abandonats junt amb algun document que acreditava si era batejat, doncs així ho intuïm donat que el rector a vegades fa constar: “fou aportat sense certificatoria de baptisme” o “fou aportat sense albará de baptisme” i també “no haver portat relació”.
En algun cas ho fan constar així: “expressant no ser batejada”, sense cap indicació més.
A vegades parlen del “conductor”, “assegurant lo conductor que no era batejada”. Qui és aquest personatge? Quina funció desenvolupava en tot aquest afer? Es refereix, potser a la persona encarregada per la família per abandonar el nadó? Algun familiar o una mena d’intermediari? No ho sabem.
En el cas que el rector no sabés si realment el nadó havia estat batejat, doncs el tornava a batejar “ab conditio si non es babtizatus” (baptizatus).
QUINES PODIEN SER LES CAUSES DE L’ABANDONAMENT?
És obligat de fer-nos aquesta pregunta. Per què una mare abandona el seu fill en néixer?. S’hi veu obligada per les circumstàncies econòmiques i socials que l’envolten? Per tal de respondre aquestes preguntes ens hem d’arriscar a fer algunes suposicions.
Primer de tot cal que ens preguntem si sempre era la mare en primera persona la que abandonava el fill, també podia ser el pare, o qui sap si algun dels seus avis?
Possiblement, la causa principal de l’abandó fou la misèria o la por de no poder alimentar prou bé al seu fill. També podríem pensar que potser era una mare soltera o molt jove, o que potser estava malalta, o fins i tot podia ser una vídua. Potser la mare tenia família nombrosa i no es veia capaç d’alimentar una boca més o potser no tenia prou llet… o el pare era casat.
És clar que també podria ser un fill no desitjat fruit d’un embaràs accidental o a causa d’una violació. I encara se’ns acut una altra possibilitat: podria ser el fill d’una dona prostituïda? Les causes de l’abandó, doncs, podien ser múltiples.
QUÈ PASSAVA AMB ELS FILLS DELS PARES INCÒGNITS?
Ens agradaria respondre aquesta pregunta amb racionalitat, però no ho podem fer sense caure en el terreny relliscós de les suposicions. Amb tot, però, potser ens podríem arriscar una mica a reconstruir les històries més o menys coherents de tots aquests nadons abandonats.
En primer lloc, el que s’acostumava a fer (ja ho hem dit abans) era batejar el nadó i tot seguit buscar-li una dona lactant o una dida que li pogués donar el pit o que li fes de mare. En alguna ocasió, el nadó era acollit per una dona a la qual se li havia mort recentment el seu fill, en aquests casos creiem que en realitat es tractava d’una adopció.
Pensem, però que en la majoria dels casos havien de recórrer a una dida remunerada, de les que en deien dides mercenàries, i si aquest fos el cas, ens preguntem de nou, qui es feia càrrec de les despeses d’aquesta dida de lloguer?
S’havia de trobar una persona o entitat que es responsabilitzés i que es fes càrrec del petit o fins i tot que el pogués adoptar. En el primer cas, seria algun dels padrins? I en el segon cas seria la Universitat local? O potser seria l’Església? Qui sap!
Els padrins podien acollir i fins i tot tutelar o afillar el seu fillol, ja que en realitat feien de segons pares ja que que els pares autèntics eren absents. I pel que fa a la Universitat o l’Església, no sabem quin paper hi desenvolupaven en aquest afer.
I encara cal que considerem una altra qüestió, la qual des de bon començament que ja ens balla pel cap. Quants d’aquests nens van sobreviure al seu abandó?
Hem de pensar que fins al segle XIX la taxa de mortalitat infantil era molt elevada, causada pel que en diuen les causes exògenes que eren infeccions principalment de caràcter gastrointestinal i respiratori, ambdues molt relacionades amb les pèssimes condicions higièniques i ambientals que envoltaven el part.
Per tant, cal pensar que un nen expòsit deixat de la mà de Déu encara devia tenir més factors en la seva contra donades les diverses mancances que devia patir. Així doncs, vistes les circumstàncies al·ludides anteriorment, pensem que l’esperança de vida d’aquests petits era ben minsa.
I encara ens resta de fer, o de fer-nos una última pregunta.
Què passava si el petit sobrevivia, però no era adoptat per ningú?
I sí, ara sí que potser les institucions que abans hem al·ludit, com la Universitat o l’Església es veien obligades a intervenir-hi i intercedir perquè el nadó fos ingressat en alguna institució benèfica com podria ser l’Hospital de la Santa Creu de Barcelona el qual s’encarregava ja des de començaments del segle XV a passar a buscar els nens expòsits de tot Catalunya. També cal que fem esment de les entitats que hi havia a Tarragona i que es dedicaven a aquest mateix menester i que per raó de proximitat potser hi acollien algun infant colomí, com era la Casa o Hospital dels Infants Orfes que fou fundada el 1370, la Casa de Beneficència creada el segle XIV i més modernament La Casa de la Rueda que es va obrir l’any 1843.
Després d’aquesta introducció inicial us passo la llista de
tots els fills incògnits que hem trobat entre els anys 1600 i 1923.
En primer lloc, posarem l’any i tot seguit els noms designats a cada infant i a continuació els noms de cada padrí.
Som-hi doncs:
1604
Francech, Joseph
Padrins (Pd.)
Joseph Mur, escrivent
Elisabeth Vallmanya
1605
Anna
Pd.
Vicens Mongraula, apotecari
Anna Capdevila
1609
Pere
Pd.
Pere Sala, mercader
Isabet, Joana Mercera, vídua
1612
Francesch, Vicens
Pd.
Francesc Recasens, mercader
Esperansa Sala
1612
Maria Joana
Anthoni Mas, pagès
Elisabeth Vallbona de Guilmons
1617
Eugenia
Pd.
Thomas Rosanch, pagès
Eugenia Paumarina
1618
Cosma, Damià, Anthoni
Pd.
Anthoni Vilar, calceter
Catharina Ginera
1620
Pere, Vicens
Pd.
Vicens Mongraula, apotecari
Elisabet Martina
1624
Maria, Coloma
Pd.
Andreu Ferrer, mercader
Maria Cugula
1627
Onofre, Joseph
Pd.
Mathia Mur, peraire
Catharina Ferrera
1627
Joan, Joseph
Pd.
Joan Gasio, peraire
Elisabeth Llorens
1631
Hiacinto, Carlos
Pd.
Hiacinto Franquesa, fuster
Marianna Rocha
1632
Margarida, Agnes
Pd.
Pere Rocha, peraire
Margarida Talavera
1632
Joseph, Joan
Pd.
Joseph Massaguer, cirurgià
Hieronima Vilaltell
1632
Pd.
Maria, Magdalena
Pd.
Lluis Rabassa
Joana Franquesa
1634
Maria, Agnes
Pd.
Jaume Vilar, calceter
Agnes Busqueta
1634
Maria, Coloma
Pd.
Joan Vilanova, peraire
Maria Bertran
1635
Maria, Agnes
Pd.
Hiacinto Talavera, fuster
Maria Vilara
1638
Catharina
Pd.
Joan Robio, fuster
Catharina Mongraula
Vidal, Joan
1639
Joseph, Jaume
Pd.
Jaume Vilar, calceter
Estefhania Massaguer
1640
Catharina, Francischa, Coloma
Pd.
Joan Franquesa, teixidor de llana
Catharina Mongraula
1640
Maria, Anna
Pd.
Joan Franquesa, teixidor de llana
Anna Maria Roca
1641
Pere, Lluis
Pd.
Pere Roca, peraire
Margarida Gavarrona
1642
Pere, Magi, Fructuos
Pd.
Pere Novella, calceter
Coloma Mestre
1642
Joseph, Francesh
Pd.
Francesch Brianso, calceter
Maria Vilar
1643
Joan
Pd.
Joan Brianso, corder
Maria Mestre, vídua
1644
Maria, Catharina, Coloma
Pd.
Lluis Gavarro, sastre
Catharina Roseta
1644
Ramon, Joan
Pd.
Ramon Roset, apotecari
Susanna Gavarrona
1644
Ramon
Pd.
Ramon Roset, apotecari
Susanna Gavarro
1650
Domingo, Ventura, Francesch
Pd.
Francesch Verdera, adroguer
Magdalena Jover
1653
Mariano, Joseph
Pd.
Ramon Roset, apotecari
Margarida Busquet
1654
Maria, Dorotea, Catharina
En aquest cas, a més de constar com incògnita, també posen els noms dels pares, (es tracta d’una possible adopció?).
El pare era Francesh Veciana i la mare Elisabet.
Pd.
Jaume Roset, fadrí, apotecari
Mariangela Matia
1658
Simo, Francesh
Pd.
Simo Llorens
Francischa Rocha
1658
Coloma, Geltrudis
Pd.
Joan Recasens
Geltrudis Vetiana
1660
Serafina, Theresa, Bonaventura
Pd.
Jaume Roca, peraire i abaixador
Theresa Roca, era la seva muller
1660
Magi, Joseph, Francesch
Pd.
Magi Vinyals
Angela Esplugues
1661
Pere, Pau, Joseph
Pd.
Pau Marti, pagès
Margarida Busqueta
1662
Francesch, Ramon, Magi
Pd.
Francesch Franquesa, teixidor de llana
Catharina Roset
1664
Ramon, Raume, Hieroni
Pd.
Jaume Bonet, sastre
Hieronima Ferrer, vídua
1665
Magina, Coloma, Maria
Pd.
Joan Recasens, negociant
Magina Vidal
1667
Vicens, Magi, Nofre
Pd.
Magi Fabre
Victoria Santacana
1667
Joan, Simon, Ramon
Pd.
Joan ?
Catharina Rabel
1667
Catharina, Coloma, Anna
Pd.
Joan Blavia, teixidor
Catherina Roset
1672
Joseph, Joan, Agusti
Pd.
Joan Novella, estudiant
Elena Arnavada
1684
Magi, Joan, Joseph
Pd.
Jaume Calvet, estudiant
Cecilia Conillera
1688
Joseph, Anthoni
Pd.
Francesch Gassol
Coloma Roseta
1689
Gaietano, Joseph, Francisco
Pd.
Joseph Roset
Agna Maria Conillera
1705
Pere, Ventura, Miquel
Pd.
Pere Compte
Maria Compte
1750
Magi, Manuel, Esteva
Pd.
Magi Giribert, escolà
Rosa Turullo
1752
Raimunda, Josepha, Antonia
Ramon de Cugul
Josepha Marti
1754
Antonia, Raimunda, Coloma
Pd.
Miquel Uguét, espardenyer
Antonia Orriach
1755
Raimunda, Coloma, Magina
Pd.
Thomas Alzina, sabater
Raimunda Almenara
1755
Pere, Joan, Bonaventura
Pd.
Joan Novella, escultor
Magina Novella, era la seva muller
1758
Coloma, Agna, Maria
Pd.
Jacintho Morià, pagès
Coloma Novella
1766
Josepha, Francischa, Coloma
Pd.
Francisco Miquel, negociant
Josepha Espoy i Fragá
1766
Francischa, Raymunda, Coloma
Pd.
Francisco Espoy i Fragá, estudiant
Raymunda Sol
1785
Ventura, Apollonia, Scolastica
Pd.
Isidoro Hernandes, escolà
Josepha Novella
1785
Rosa, Maria, Coloma
Pd.
Joseph Corbella, pagès
Rosa Corbella Pique
1785
Rosa, Coloma, Eulalia
Pd.
Jaume Novella, pagès
Rosa Phalip
1785
Magi, Bonaventura, Thomas
Pd.
Magi Novella, pagès
Josepha Novella,era la seva esposa
1786
Maria, Paula, Coloma
Pd.
Pau Soler, teixidor de lli
Maria Soler
1791
Jacinto, Miquel, Pera
Pd.
Jacinto Moria, pagès
Maria Paula Sanahuja i Moira
1794
Anton, Magi, Francesh
Pd.
Anton Novellas, sastre
Maria Calvet i Murtra
1809
Coloma, Theresa, Raimunda
Pd.
Theresa Blancha, vídua
1819
Antonia, Maria, Coloma
Pd.
Antonia Muriá
1819
Antonia, Rosa, Maria
Pd.
Antonia Muriá
1824
Magi, Joan, Joseph
Pd.
Magi Palomas, pagès
1828
Ramon, Francischo, Joseph
Pd.
Antonia Muriá
1829
Joan, Francisco, Joseph
Pd.
Antonia Muriá, vídua
1830
Anton, Francisco, Joan
Pd.
Antonia Muriá
1833
Joan, Francisco, Joseph
Pd.
Antonia Muriá, infermera de l’hospital
1833
Raymunda, Antonia, Coloma
Pd.
Raymunda Moriá i Brufau
1834
Pd.
Joan, Francisco, Joseph
Pd.
Antonia Muriá, infermera de l’hospital
1840
Sebastia, Francesch, Isidro
Pd.
Coloma Soler d’Aguiló
1844
Joan, Magi, Isidro
Pd.
Antonia Muria i Carabassa , vídua hospitalera
1847
Anton, Pau, Joan
Pd.
Antonia Carabassa, hospitalera
1848
Roch, Dionis, Joseph
Pd.
Coloma de Tomas Morera, espardenyer
1852
Rosa, Coloma, Francisca
Pd.
Jaume Novella
Francisca Jordana
1853
Magdalena, Josepa, Filomena
Pd.
Josepa Bosch muller de Joseph Gual
1857
Francisca, Magina, Filomena
Pd.
Jose Uberni de Bellprat
Francisca Soler, vídua
1857
Francisca, Magina, Filomena
Pd.
Jose Uberni de Bellprat
Francisca Soler, vídua
1881
Juan, José, Luis
Pd.
Juan Ferrer, fabricant
Josefa Esplugas de Ferrer
1888
Hermenegildo, José, Juan
Pd.
Leandro Figarol, escribà públic
Antonia Riba de Tomas
1902
Josefa, Juana, Luisa
Pd.
Teresa Breu i Doseran
1912
Ramon, José, Bienvenido
En aquest cas es fa constar el nom de la mare, que era Pilar Civit Duch
Pd.
Teresa Duch Briansó
1919
Domingo, Prudencio, Miquel
Pd.
Gregorio Domingo Esteve, era el jutge municipal
Rosa Mas Padro
(1) Ens estranya aquesta dada sobre la incidència més gran en l’abandó dels nens respecte a les nenes, ja que generalment era més valorat un nen que una nena, donat que un nen pot perpetuar el cognom familiar i una nena no. I un nen també se’l valorava molt pel seu treball en l’ajuda de l’activitat agrícola i ramadera; aquests infants ja de ben petits eren emprats per a les diverses feines pròpies de la pagesia i com hem dit abans de la ramaderia, ja que tan aviat podien fer de pastors, rabadans o bovers com ajudar a batre a l’era, eixarcolar, etc. i per aquests motius eren molt importants per al desenvolupament de l’economia familiar. No voldríem ara discriminar les noies en enfront dels nois, perquè elles també havien de treballar ja des de ben petites, en activitats més aviat domèstiques, com ara rentar la roba, cosir, cuidar la canalla, l’hort… i encara menys també s’ocupaven i tenien cura del bestiar casolà (les gallines, el porc, els conills…) i poc o molt també ajudaven en la batuda a l’era o a eixarcolar.
Un factor que influïa negativament en el concepte i valoració que es tenia de les noies envers els nois, es reflectia en el moment del desposori; quan hi havia l’enllaç matrimonial, la noia havia d’aportar a més de l’aixovar, el dot corresponent, la qual cosa sovint suposava una càrrega per a la seva família. La família del noi, en canvi, només aportava l’escreix que era una compensació voluntària que representava un percentatge que repercutia sobre el dot aportat per ella (podia ser una quarta part, un terç o la meitat de la quantitat dotal, encara que generalment es tractava d’una quantitat petita). En realitat l’escreix, era una gratificació a la dona per haver conservat la seva virginitat. Per tant, sempre que hi havia un casament hi havia un cert desequilibri i una certa discriminació envers les dues famílies, clarament favorable a la família del noi.
Ara bé, si busquéssim el moll de l’os d’aquesta qüestió (vull dir, al diferent valor atribuït entre els dos sexes) ens hauríem de remuntar a molts anys enrere i veuríem que per raons històriques, culturals i religioses a la dona sempre se l’ha infravalorat i sempre s’han atribuït als homes uns valors superiors. Diguem-ho clarament, estem parlant d’una societat patriarcal o masclista que encara avui dia està dominada pels homes i situa les dones en un nivell inferior.
(2) El nom d’expòsit o expòsita sembla ser més recent, ja que no el comencem a trobar fins a l’any 1828. El mot expòsit ve del llatí expositus que vol dir exposat, perquè que a l’infant se l’exposava públicament.
Notes. Des de l’any 1837 que els rectors ja anoten els cognoms materns.
A partir de l’any 1856, els rectors ja comencen a fer les inscripcions baptismals en castellà..
Josep Ballabriga Clarasó
Octubre 2023