Tribus de la Segarra

foto: tribus de la segarra

Els sembrats agraïts. Aquest matí, Santa Coloma de Queralt. Baixa Segarra.

14 de març 2025

  • Tal dia com avui de 1978, Agustín Rueda Sierra, jove anarquista i antifranquista, membre de la Coordinadora de Presos Españoles en Lucha (COPEL), va morir a l’edat de 25 anys, estant reclús a la presó de Carabanchel, a conseqüència de les tortures que va rebre per part dels funcionaris de presons, per un intent de fuga. Com a conseqüència de la seva mort, el director del centre penitenciari, Eduardo José Cantos Rueda, va ser cessat i processat, per la sentència del cas que es va dictar l’any 1988.

  • 4° a les vuit del matí. 92% d’humitat relativa. Cel ben tapat i a punt de pluja.  Poc vent que ha anat girant de gregal a mestral. Previsió de pluja i la temperatura màxima prevista: 6°. Avui la lluna fa el ple.

  • Avui és Santa Florentina. Per molts anys. .

  • “No digues mal del dia que passat no sia”

Bon dia 

Santa Coloma de Queralt

La Segarra
República, ocupada, de Catalunya

“No t’han parit per a dormir:
et pariren per a vetllar
en la llarga nit del teu poble”.

Vicent Andrés Estellés

 

“Fer el que és útil, dir el que és just i contemplar el que és bell; n’hi ha prou per a tota una vida.”

T.S.Eliot

Vés-te’n cada dia al llit sabent una cosa més –o vés-hi amb qui la sàpiga–

Tribus de la Segarra

i.pinimg.com

“Vista la configuració de la constitució present, i dels estatuts d’autonomia atorgats, per a nosaltres l’arma decisiva és la de l’ensenyament. Més que no cap altra.”

 

Ramon Barnils

Avui 24 anys de la seva mort

foto: tribus de la segarra

cap al tard

santa coloma de queralt

la segarra

març 2023

Manosainz

També vindrà un vaixell de vela àgil,
esquivant tempestes i roques altives,
i s’endurà tot l’or de la terra, mites i falsos déus,
i ens deixarà quieta la mar i una barca petita.

Amb ella anirem a saludar els pobles,
a l’espatlla un sarró amb eines i amb llibres,
als ulls un esclat d’alegria,
i l’esperança en els homes i en els dies.

 

HOME AMB ESPERANÇA  fragment

 Joaquim Horta i Massanès

foto: tribus de la segarra

el campanar

santa coloma de queralt

la segarra

març 2024.

untelalsulls.blogspot

“Fins ara, en plenes vellors, no m’havia estat concedit de satisfer el desig més gran de la meva vida, amagat dintre meu des de la mateixa infantesa, sempre contrariat i decebut. El desig de poder escriure en català, plenament, sense destorbs ni noses.

Així és que jo ara em considero un home sortós i em sento feliç. Puc dir, ben sincerament, que totes les amargors del viure, que per a mi no han pas estat xiques ni poques, les tinc per benvingudes i fins les trobo adients, donat que m’han conduït en aquesta gran dolçor que actualment m’amara. Un nàufrag que pot retornar a la pàtria, ja ha deixat de ser-ho, perquè el seu gaudi és extrem, fins com mai no l’han pogut sentir els qui no se’n mogueren.

És aquell gaudi inefable, superior a tots, que va fruir Ulisses.”

 

Meditacions en el desert

Gaziel

foto tribus de la segarra

aguiló avui al matí

santa coloma de queralt

la segarra

març 2025

Mov.I: Allegro energico 00:00

Mov.II: Andante 12:55

Mov.III: Scherzo: Allegro, ma non troppo presto 22:40

Mov.IV: Finale: Sostenuto – Allegro vivace – Tranquillamente – Allegro ma non troppo 30:41

Orchestra: Stockholms Filharmoniska Orkester

Conductor: Stig Westerberg

 

foto tribus de la segarra

panorama des de montargull, amb cal vilanova i santa coloma al fons

llorac, a la vall del corb

la segarra

març 2024

El català a l'aula La vinyeta de l'Ermengol. nuvol.com

goita!

 

foto: tribus de la segarra

boira als fondos

santa coloma de queralt

la segarra

març 2022

Bertha Wegman. Pintant un retrat

Bertha Wegman

L’any 1882 va tornar a Copenhaguen, ciutat en què ja era famosa per les seves obres exposades al Palau de Charlottenborg des de 1873. Un retrat de la seva germana rebria la Medalla Thorvaldsen (Thorvaldsen Medaillen) l’any 1883. Quatre anys més tard Wegmann es va convertir en la primera dona a tenir un lloc a la Reial Acadèmia de Belles arts de Dinamarca i des d’aquest any fins a 1907 va ser membre de la Tegne- og Kunstindustriskolen for Kvinder («Escola Industrial de Dibuix i Art per a Dones). Va continuar les seves exposicions a nivell internacional i va representar a Dinamarca en diverses fires mundials, entre les quals s’inclou l’Exposició Universal de Chicago de 1893. L’any 1892, Wegmann es va convertir en la primera dona a rebre la medalla danesa Enginy et Arti.

ca.wikipedia.org

Bertha Wegman
foto: tribus de la segarra

camins

sant gallard

la segarra

març 2023

Joaquina Dorado Pita. diagonalperiodico.net

Joaquina Dorado Pita
Avui fa vuit anys de la seva mort

«…acabada la Segona Guerra Mundial, amb el seu company Liberto Sarrau, i amb Raul Carballeira, va formar part del grup anarquista «3 de mayo» que comptava amb la publicació llibertària Ruta. El 1946, com a membre del Moviment Llibertari de Resistència (MLR), va entrar clandestinament a Espanya i va intervenir en nombroses accions antifranquistes. El 24 de febrer de 1948, va ser detinguda amb el seu company Sarrau i torturada durant divuit dies a la Comissaria de la Via Laietana de Barcelona pel comissari Pedro Polo Borreguero».

Ramon Barnils. lespurnabloc.cat

Ramon Barnils, avui vint-i-quatre anys de la seva mort

“Al llarg de tota la seva vida es va posicionar públicament a favor de la independència dels Països Catalans. La seva posició en programes televisius on compartia tertúlia amb personatges més moderats i, fins i tot contraris a qualsevol mostra de catalanisme, era radical i contundent. El 13 d’abril de 1987 va escriure un article a la revista Cambio 16, “en castellà perquè fos intel·ligible fora de Catalunya” que sota el títol “Con calma, seguridad y tiempo” descrivia el canvi social en l’acceptació del principi que “si Catalunya és una nació, aleshores li correspon la independència”. Per aquest article, Barnils va rebre el premi Jaume Casanovas de periodisme.

“A la ràdio va desenvolupar la tasca que el va fer més popular entre el gran públic. El 1977 participà a Ràdio 4 fent crítica literària. Va ser a Catalunya Ràdio des del naixement de l’emissora i en programes de gran audiència que van marcar una època radiofònica: El lloro, el moro, el mico i el senyor de Puerto Rico i El mínim esforç, que presentava al costat de Quim Monzó i Jordi Vendrell (La Mercantil Radiofònica). Amb Monzó i Sergi Pàmies van presentar el programa Albània a Catalunya Ràdio, dedicat a la paròdia de retransmissions, debats i reportatges. També va ser a les tertúlies d’actualitat política L’orquestra i Postres de músic i, ocasionalment, a L’internauta.”

ca.wikipedia.org. 

 

foto: tribus de la segarra

tot va florint. avui al matí

santa coloma de queralt

la segarra

març 2025

Jean François Millet

El camperol és el rei de la natura, però l’esclau de la societat.

 

Emilio Castelar y Ripoll

foto: tribus de la segarra

una altra d’aguiló, avui

santa coloma de queralt

la segarra

març 2025

“… Però també moren les paraules totes soles, que passen sovint per una primera fase d’oblit progressiu i acaben finalment com una espècie de romanalla incomprensible del passat”.

Antoni Dalmau rodamots.cat

“No vivim en un país, vivim en una llengua. Una pàtria és això, i res pus”

Biel Mesquida, Closca de lletra. VilaWeb

.

i tot

El DCVB diu: “loc. adv. que indica una cosa extremada, considerada com un excés, inclosa en una enumeració en la qual normalment podria o deuria no figurar; equival a ‘fins’, inclús; «Han vingut a veure’m els canonges, i el bisbe i tot». «Vaig estar molt malalt; em varen extremunciar i tot».”

Diria que ha caigut en desús en favor dels sinònims: inclús, també, etc., però no tenen pas la mateixa força.

I vaig caminant

enmig d’una ciutat

ben adormida,

que respira i respira…

 

Visc, endins meu,

l’abandó d’una ànima

viva i grisa,

que respira i respira…

 

Ja sé que et tinc present

en el pas del temps

i d’aquest mateix dia,

que respira i respira…

 

L’alè d’un calfred sec,

que va esgotant els seus últims instants

d’amor cec,

que m’has donat, que t’he donat…

Que ens hem donat…

 

Que vull tastar un tros del teu temps

amb tu… Tu ho saps!

Que vull tastar un tros del teu temps

amb tu… Tu ho saps!

 

I anar-hi anant,

tot caminant,

ja lliure del teu desig,

jo vaig marxant,

ja vaig tornant,

del teu encís i del teu encant.

 

I anar-hi anant,

tot caminant…

Tot caminant i oblidant

el que de tu m’agrada tant,

del que, tot sovint, et xiuxiuejava abans…

 

Que vull tastar un tros del teu temps

amb tu… Tu ho saps!

Que vull tastar un tros del teu temps

amb tu… Tu ho saps!

 

Que vull tastar un tros del teu temps… Tu ho saps!

 

Tuti: devora, devorador, devoradora, devorar, veedora