Avui al matí. La vila, de lluny. Santa Coloma nde Queralt. A la Baixa Segarra.
11 de juny 2025
Un dia com avui de 1838 naixia Marià Fortuny. Va ser una de les figures més excepcionals de la pintura catalana del segle XIX. Aquest pintor reusenc va tenir una vida breu, però va deixar una petjada molt destacada en la història de l’art. ca.wikipedia.org
- 17,5° a les set del matí.70% d’humitat relativa. Cel semse núvols. Vent encara fluix de migjorn. Temperatura màxima: 31°. Avui la lluna fa el ple.
- Avui Sant Bernabé. Per molts anys.
“De tot lo món fiau, i dos voltes a la clau”
Bon dia
Santa Coloma de Queralt
La Segarra
República, ocupada, de Catalunya
“No t’han parit per a dormir:
et pariren per a vetllar
en la llarga nit del teu poble”.
Vicent Andrés Estellés
.
“Cada dia hauríem de sentir una mica de música, llegir una bona poesia, contemplar un quadre bell i si és possible, dir algunes paraules assenyades.”
Johann Wolfgang von Goethe
“La tradició és la transmissió del foc, i no pas l’adoració de les cendres.”
Gustav Mahler
Vés-te’n cada dia al llit sabent una cosa més –o vés-hi amb qui la sàpiga–
Tribus de la Segarra
«L’únic que em sap greu de morir, és que no sigui d’amor.»
Gabriel García Márquez
aguiló en sortir el sol
santa coloma de queralt
la segarra
juny 2023
Si m’estimes, estima’m sencera,
no per clapes de llum o ombra…
Si m’estimes, estima’m negra
i blanca. I gris, i verd, i rossa,
i morena…
Estima’m de dia,
estima’m de nit…
I de matinada, a la finestra oberta!
Si m’estimes, no em retallis:
Estima’m tota… O no m’estimis!
Dulce María Loynaz
aguiló, al matí
santa coloma de queralt
la segarra
juny 2025
Tudor St George Tucker (28 d’abril de 1862 – 21 de desembre de 1906) va ser un pintor anglès que va passar part de la seva vida a Austràlia. Va ser conegut pels seus paisatges i retrats de dones.
aguiló
santa coloma de queralt
la segarra
juny 2024
Marià Fortuny, avui cent vuitanta-set anys del seu naixement.
El quadre presenta la figura d’un nen que reposa de cap per avall sobre la sorra d’una platja, en aquest cas a la ciutat italiana de Portici. La sorra sobre la qual descansa la figura del nen sembla compacta i còmoda, creada a partir de traços ràpids i densos, fruit d’haver refregat la pintura seca sobre l’emprimació blanca, que contrasta de manera clara amb l’acabat del nen, més fi i nítid. A aquest contrast ajuda l’ús que li dona al color, clars a la imatge del nen i grisencs i blavosos per al fons sorrenc.
Es pot veure l’interès del pintor per la recerca de la captació de la llum a la multitud de reflexos i ombres que cauen sobre les diferents parts del cos nu del nen, utilitzant per a cadascuna un to diferent. Així, per a les ombres dels clotets dels malucs usa tons blaus i verds; per a les de la cama i maluc esquerre empra tons rosats i blaus i per a les petites zones de l’orella i els dits dels peus fa servir un matís més vermellós, gairebé incandescent.
No serà l’única obra que realitzi amb aquest mateix tema (Nen nu d’esquena a la platja de Portici, 1874), però si en què apliqui una execució més acurada i minuciosa, ja que a la resta s’aprecien traços més ràpids i taques més grans i aixafades, sense contorns clars.
Encara que sigui en l’última part de la seva vida quan pari més atenció a la representació infantil, ja estava familiaritzat amb el dibuix de nens i adolescents des dels seus anys de formació, quan va fer diverses il·lustracions a llapis, carbonet o tinta d’aquest tipus de figures, com Nu masculí dret, de front, amb la mà esquerra recolzada sobre un carreu (1865) precedents més remots de l’obra de Portici.
panorama, avui
des de montargull
la segarra
juny 2025
Res no passa ni passarà mai
dues vegades. A causa d’això
hem nascut sense pràctica
i morirem sense rutina.
Encara que fóssim els alumnes
més llonzes de l’escola del món,
no tornarem a repetir
ni cap estiu ni cap hivern.
No hi ha un dia bessó d’un altre
ni dues nits de ben semblants,
dues besades de forma igual
ni dues idèntiques mirades.
Wisława Szymborska
Res no passa dues vegades. fragment
amb montserrat de fons avui al matí
des de santa fe de montfred
la segarra
juny 2025
“A l’avió, a prop teu, ja no li tinc por al perill. Un només mor quan està sol.”
Marguerite Yourcenar
Focs
montserrat de fons, al matí
santa coloma de queralt
la segarra
maig 2021
La fantasia és l’essència de qualsevol escriptura per nens, com també crec que ho és per a l’escriptura de qualsevol mena de llibre, per qualsevol acte creatiu, i qui sap si també, per a l’acte de viure.
Maurice Sendak, 1928 – 2012, escriptor de literatura infantil
el mas d’en briàs
santa coloma de queralt
la segarra
juny 2025
“… Però també moren les paraules totes soles, que passen sovint per una primera fase d’oblit progressiu i acaben finalment com una espècie de romanalla incomprensible del passat”.
Antoni Dalmau rodamots.cat
“No vivim en un país, vivim en una llengua. Una pàtria és això, i res pus”
Biel Mesquida, Closca de lletra. VilaWeb
.
fer un tomb
Per tant, avui volíem reivindicar “fer un tomb”, i no pas “donar” un tomb, que s’assembla tant a “dar una vuelta“. Aquest verb “fer”, tan característic del llenguatge nostre, i tan sovint oblidat.
Vull ser feliç i no estar trist,
hui podria estar dormint.
Vull ser feliç i no estar trist,
però estic despert.
Bona nit, amics meus.
Ha caigut el teló esta nit, ho sé.
Pega mil voltes el meu llit.
Sé que els excessos no són bons,
però no ho puc evitar.
Tinc molta son, no puc dormir.
No puc dormir, la lluna ho sap, ho sé.
Quantes estrelles al meu cap!
Quanta misèria i quant d’amor
buscant alguna solució.
Vull ser feliç i no estar trist,
hui podria estar dormint.
Vull ser feliç i no estar trist,
però estic despert.
Bona nit, amics meus.
Estic segur que tinc tabac, ho sé.
Però no vull fumar mai més.
Entre els dits he perdut l’alé,
a tu i a moltes coses més.
No he trobat el meu camí,
sent que jo mai el trobaré, ho sé.
Tots els dubtes són de nit.
Quanta misèria i quant d’amor
buscant alguna solució.
Vull ser feliç i no estar trist,
hui podria estar dormint.
Vull ser feliç i no estar trist,
però estic despert.
Bona nit, amics meus.
Bona nit, amics meus.
És el moment que us diga adeu, ho sé.
Quina tristesa més gran que tinc!
Però ens tornarem a veure aviat.
Jo no puc ni dir adeu,
el meu estat m’ha obligat a fer-ho, ho sé!
No soc ningú, no som ningú.
Seguim buscant tot l’amor.
Vull ser feliç i no estar trist,
hui podria estar dormint.
Vull ser feliç i no estar trist,
però estic despert.
Música: el Diluvi
Lletra: el Diluvi
Produït, gravat i mesclat: David Rosell
Col·labora: Guillem Solé del grup Buhos
www.elDiluvi.cat
Tuti: belemnit, embelliment, temiblement

Bon dia, dimecres, 7 d’octubre, 2026
santa coloma de queralt la segarra. foto tribus de la segarra Bon dia, dimecres 7 d’octubre2026 Santa Coloma de Queralt La Segarra

Bon dia, diumenge, 4 d’octubre 2026
avui al matí aguiló santa coloma de queralt la segarra fotos tribus de la segarra Bon dia, diumenge

Bon dia, dimecres, 30 de setembre, 2026
cap a guialmons, les piles la segarra. foto tribus de la segarra Bon dia, dimecres 30 de setembre 2026 Santa Coloma de Queralt

Bon dia, diumenge, 27 de setembre 2026
ahir al matí aguiló santa coloma de queralt la segarra fotos tribus de la segarra Bon dia, diumenge

Quan Montargull era ple de vida. Els Ralduga i una filla de Ventura
MONTSE RUMBAU Quan Montargull era ple de vida. Els Ralduga i una filla de Ventura Sant Jaume. Montargull. 2015 . El cognom Ralduga, d’on devia

Bon dia, dimecres, 23 de setembre, 2026
boira a les fondalades avui al matí santa coloma de queralt la segarra. foto tribus de la segarra Bon dia, dimecres 23